Slip disc

Ngeh, banyak pula buat entry bulan ni.

8/5/2023 - aku disahkan menghidap slip disc L4 & L5.

Aku okay je cuma banyak pergerakan aku jadi terbatas. Aku tak mampu untuk duduk lama² jika tanpa bantal alas punggung & lumbar pillow. Apatah lagi jika apa-apa jenis duduk yang tanpa kerusi. Sakit sangat. Bila rehat berbaring, terasa tulang-tulang belakang berbunyi. Kadang-kadang sampai ter menangis secara tiba-tiba bila aku cuba baring. 'arghh sakitnya... ibu, sakit...' ;(

Jika aku angkat berat sikit, terus ngap direct sakitnya. Takda tunda-tunda dah rasa sakit tu. Tapi kebelakangan ni, aku cuba sedaya upaya untuk tak angkat berat. Cuma kalau situasi terpaksa je, aku gagahkan juga diri walau tak rela. Ngeh.

Aku ada baru beli bantal alas punggung, lumbar pillow (bantal tulang belakang) & back support (alat support tulang belakang). A bit pricey but worthy la for their quality. Aku pun cuba kerapkan diri buat riadah. Alhamdulillah 'ala kulli hal, sakit belakang kurang. Cuma tu lah, kunci dia KENA RAJIN & TAK LEMAH SEMANGAT :)

Tak cerita ke pada orang? 

Hm, takmau lah. Kadang rasa kesusahan aku ni tak adalah susah mana. Ada orang lagi susah. Ngeh. Cuma kadang bila 'unbearable' kesakitan tu, aku jadi orang kuat mengeluh & cengeng sikit. Tapi aku tak tunjuk kat orang la. Mengeluh sorang2 ja. Benda tak baik jangan tunjuk kat orang kan? ")

Apa pun, doakan aku. Kadang rasa down, kadang rasa semangat. Kadang rasa 'aku perlu sentiasa duduk dalam suasana positif supaya aku selalu jadi orang yang positif.' Tapi tulah, aku ni jenis mudah serap emosi orang. Kadang bila orang emo, aku pun terikut emo. Payah betul jadi esoh tiroh ni. Heermm.

Comments

Popular Posts